کرونا؛ یک تمرین برای سبک زندگی اقتصادی خانواده ها
کد خبر: 3936898
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

کرونا؛ یک تمرین برای سبک زندگی اقتصادی خانواده ها

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه کرونا یک شرایط اضطراری است و برای تمام دنیا مسائل اجتماعی و اقتصادی به وجود آورده، گفت: کرونا یک تمرین سخت برای اقتصاد خانواده هاست تا بتوانیم خودمان را برای بحران های آینده آماده کنیم.

طاهره امیدی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی رشت در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با تأکید بر لزوم تغییر سبک زندگی در دوران کرونا، اظهار کرد: امروز مردم از نظر اقتصادی در شرایط سختی هستند و محدودیت های کرونایی شرایط را تنگ تر کرده است.

وی با بیان اینکه مقابله با ویروس کرونا نیازمند برخورداری از سیستم ایمنی قوی است، افزود: لازمه تقویت سیستم ایمنی مصرف غذاهای سالم و مغذی مانند انواع میوه جات و سبزیجات و پروتئین ها و مغزها و... است، استفاده از ویتامین ها نیز از سوی پزشکان توصیه می شود.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به نقش اقتصاد خانوارها در تامین مواد غذایی مذکور، بیان کرد: لازم است در کنار گروهی که برای سلامتی مردم تصمیم گیری و محدودیت های رفت و آمد و کسب و کار را اعلام می کنند، گروه اقتصادی نیز وجود داشته باشد که برای اقتصاد مردم برنامه ریزی کند.

امیدی، محدودیت های اعمال شده را برای حفظ سلامت مردم درست و منطقی دانست و بیان کرد: در شرایط کنونی، برخی از مردم قرنطیته، تعداد مشاغل خود را تعطیل و برخی نیز بیکار شده اند و این افراد نمی توانند تامین معیشت مناسبی برای خانواده های خود داشته باشند.

وی حقوق کارگری را جوابگوی گذر از دوران کرونا ندانست و بیان کرد: در چنین شرایطی اگر یکی از اعضای خانواده کرونا بگیرد، شرایط سخت تر می شود و تهیه بسیاری از مواد غذایی که برای بهبودی بیمار لازم است، امکان پذیر نیست.

این مدرس دانشگاه، از دولتمردان خواست در کنار اعمال محدودیت های کسب و کار برای اقتصاد خانواده ها نیز برنامه داشته باشند و گفت: پرداخت یارانه معیشتی برای یارانه بگیران قادر به پاسخگویی به نیازهای یک خانواده در ماه نیست.

امیدی، با بیان اینکه افراد در قرنطینه علاوه بر توجه به سلامت جسم باید از نظر مالی و اقتصادی نیز از یک سکون و آرامش برخوردار باشند، تصریح کرد: برخی از مشکلات مالی و کمبود کالاهای اساسی خانواده ها را دچار مشکلات روحی و روانی می کند.

وی جلوگیری از دورهمی های خانوادگی را از نظر پزشکی و بهداشتی کاملاً درست دانست و اظهار کرد: خانواده ها در قرنطینه نباید دغدغه اقتصادی داشته و نگران تهیه روغن و مرغ و انسولین و کره و... باشند بنابراین مدیریت دولت در روزهای قرنطینه باید بیش از همیشه باشد.

این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه مقابله با کرونا تنها با صدور بخشنامه برای مراعات مردم امکان پذیر نیست، اضافه کرد: کرونا تا یک هفته، یک ماه و شاید یک سال دیگر تمام شود که دولت و مجلس در کوتاه مدت باید برای بعد از کرونا برنامه داشته باشند تا مردم بتوانند نیازهای اساسی خودشان را در همین دوران قرنطینه فراهم کنند و قادر به خرید کالاهایی باشند که برای سلامتی آنان ضروری است.

امیدی، همچنین از خانواده ها خواست حداقل در دوران کرونا از هزینه های اضافی خودداری کنند و گفت: باید به محدودیت ها اهمیت دهیم، زیرا برای سلامت خود و خانواده خودمان است و راهکار قناعت را در پیش بگیریم تا صدمات اقتصادی کمتری متوجه ما شود.

وی با بیان اینکه کرونا یک شرایط اضطراری است و برای تمام دنیا مسائل اجتماعی و اقتصادی به وجود آورده، گفت: کرونا یک تمرین سخت برای اقتصاد خانواده هاست تا بتوانیم خودمان را برای بحران های آینده آماده کنیم.

این مدرس دانشگاه، با تأکید بر موکول کردن هزینه های غیر ضروری به آینده، تصریح کرد: بانوان به‌عنوان مدیران خانه می توانند با کم کردن حجم خریدها به کاهش هزینه های خانواده کمک کنند و علاوه بر توجه به حفظ سلامت جسمی، از مشکلات اقتصادی نیز در امان بمانند، زیرا در دوران کرونا کسب درآمد بسیار دشوار است و باید این دوران را بگذرانیم.

انتهای پیام
captcha